Hogyan alakult a WPC ár 2021-ben?

Miért emelkedett a WPC ár 2020-hoz képest 33%-al?

Magyarországon az építőanyag árak drasztikusan emelkedtek, melyet azzal indokolnak, hogy „Emelkedtek az alapanyagok beszerzési árai (fa, tégla, beton)”. Viszont annak már volt visszhangja, hogy a fa alapanyag beszerzési ára (Szlovákiából) nem arányosan növekedett a Magyarország-i beszerzési árhoz képest. Véleményem szerint az építőanyagok árai az állam által biztosított „Babaváró hitel, CSOK. és egyéb kedvező kamatozású hitel konstrukciók miatt emelkedtek drasztikusan, mert úgy gondolják „Az emberek úgyis meg fogják fizetni”. 

De vajon miért is emelkedett?

Ezen cikkünkben konkrét válaszokat fogok kapni, hogy a WPC termékek ára miért emelkedett több mint 30%-al. Mi a WPC termékeinket közvetlenül a gyártótól (Kína- Anhui tartomány) rendeljük több mint 1 éve, tehát nem Magyarországi-i kereskedés viszonteladója vagyunk. A gyártóval folyamatos a kapcsolattartás (heti szinten több alkalommal egyeztetünk) mondhatni baráti viszony alakult ki. A gyártótól első kézben kapunk információkat:

  • A gyártást befolyásoló tényezőkről (COVID-19 helyzet Kínában, a gyártósor terheltsége, egyéb belpolitikai befolyásoló tényezők -környezetvédelmi szigorítások).
  • A Shanghaj – Qingdao kikötők pillanatnyi helyzetéről (Terheltség, szabad hely, kikötői költségek).
  • A hajóstársaságok megbízhatósága (Mennyi csúszás szokott lenni, mennyire biztos a foglalt szabad hely).
  • A konténerek betöltéséről információk (Melyről képes dokumentációt küld).
  • Ha sikeresen felkerült a konténer a hajó fedélzetre és elindult Európába.

Mint írtam a gyártóval több mint egy éve dolgozunk együtt teljesen probléma mentesen. 2021 tavaszán a gyártó közölte, hogy alapanyag hiány van Kínában, ezért valószínűleg emelkedni fog a termékek árai, ami azóta sem valósult meg.

Tehát a WPC ár nem azért emelkedett mint hazánkban! De akkor miért?

Sokszor lehetett már hallani a hírekben a 2021-es évben, hogy kaotikus a helyzet a tengeri szállítmányozásban. (forrás: index.hu)

De miért?

Egyetlen oka van, amiért kaotikus a helyzet! Az Európába beérkező konténerek a kirakodást követően nem indulnak vissza Kínába (Nincs export). Mivel nagyobb a kereslet Kínában az üres konténerre és szabad helyre, mint a kínálat ezért 3.8 szorosára emelkedtek a szállítási árak. (Párszor az évben jártam a BILK logisztikai központba, ahol tornyokban állnak az üres konténerek.) 

Szállítási árak:

  • 2020 szeptemberében 1 darab 20′-as konténer (max.: 20 tonna) szállítási ára (biztosítással): 2800 dollár (amerikai) 
  • 2021 szeptemberében 1 darab 20′-as konténer (max.: 20 tonna) szállítási ára (biztosítással): 10.750 euró

Áraink emelkedése tehát a szállítási árak drasztikus emelkedése miatt történt. 

Továbbá megjegyezném azok számára, akik azt mondanák, hogy „Miért nem szállítjuk vasúton vagy légi postával?”.

  • Vasúton csak 40′-as konténer szállítható (max.: 25 tonna) így ár arány értékben nem éri meg a WPC forgalmazók számára, nincs kihasználva a konténer raktere. (Ára: 15.000-18.000 dollár közötti)
  • Légi posta: Egy ismerősöm hozott légipostával (nem WPC terméket)…. 250 kg árú: 500.000 Ft, tehát nem kifizetődő 20 tonna árú behozatala. 

Most már tudjuk, hogy a WPC termékeink árcsökkenése egyetlen befolyásoló tényezőtől függ, ameddig a tengeri szállítás nem normalizálódik, addig sajnos a WPC ár sem fognak változni. 

wpc_kontener_betoltes-768x1024